Älä korjaa sitä, jos se ei ole rikki?
Kunnossapitoalan kirjallisuudessa usein puhutaan proaktiivisesta ja reaktiivisesta kunnossapidosta ja näiden suhteesta. Toisinsanoen "huolla, ettei se mene rikki" vs "huolla, koska se meni rikki".
Ihannetilanne kirjallisuudessa onkin, että proaktiivisen ja reaktiivisen huollon optimaalinen suhde on 80/20, mutta tämän tavoitteen saavuttaminen voi olla haastavaa, etenkin vanhemman kaluston osalta. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että jopa ikääntyvän kalustokannan kanssa ennaltaehkäisevän huollon priorisointi reaktiivisen huollon sijaan voi johtaa merkittäviin kustannussäästöihin.
Ennaltaehkäisevä huolto, kuten säännölliset tarkastukset, auttaa tunnistamaan ja korjaamaan mahdolliset ongelmat ennen kuin ne eskaloituvat kalliiksi vioiksi. Mikäli ongelmat havaitaan varhaisessa vaiheessa, voidaan välttää ylimääräiset seisokit ja mahdolliset kalliit korjaukset. Tällä on siis vaikutus kokonaiskustannusten lisäksi myös kaluston tehokkuuteen ja siten tuottavuuteen.
Vaikka vanhemmat ajoneuvot saattavat vaatia useammin huoltoa ja korjauksia, panostaminen ennaltaehkäisevään lähestymistapaan voi silti tuoda merkittäviä etuja. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kattavan ennaltaehkäisevän huolto-ohjelman toteuttaminen voi vähentää kokonaishuoltokustannuksia merkittävästi. Deloitten tekemän selvityksen mukaan tehdasmaailmassa puhutaan 5 - 10 % säästöistä kunnossapitokustannuksissa ja 10 - 20 % korotuksesta käytettävyydessä [1]
Lisäksi hyvin hoidettu ajoneuvokanta, riippumatta ajoneuvojen iästä, edistää turvallisuutta, suorituskykyä ja parempaa polttoainetehokkuutta. Priorisoimalla proaktiivista huoltoa, kaluston omistajat voivat optimoida toimintaansa, vähentää riskejä ja lopulta parantaa tulostaan.
Mikäli tarvitset apua kalustosi kunnossapidon kehittämisessä, ota yhteyttä.