Kilpailuetua ajotavan kehittämisellä

Written byjuho@effifleet.fi
Image for Kilpailuetua ajotavan kehittämisellä

Palkat, polttoaineet, sekä pääomakustannusten poistot ja korot. Näihin uppoaa keskimäärin 80% kuljetusyrityksen toiminnan kustannuksista (1), jakautuen hieman eri tavoin segmentistä riippuen. Mikäli näistä pitäisi hakea kilpailuetua, mihin keskittyisit? Palkat maketaan (toivottavasti) vähintään TESin mukaisesti, eikä Suomalaisen kuljetusfirman volyymeilla saada kummoisia alennuksia ajoneuvojen hankintahinnasta. Polttoaineenkulutukseen, ja siten kustannuksiin, kuitenkin voi vaikuttaa. 

Kaikki ajoneuvovalmistajat kilpailevat keskenään siitä, kuka tekee sen polttoainepiheimmän ajoneuvon, yleensä tarjoten ratkaisuja, jotka parantavat aerodynamiikkaa tai tuovat muuten parempaa hyötysuhdetta. Mutta edelleen suurin vaikuttava tekijä polttoaineenkulutukseen löytyy ratin ja penkin välistä. Mikäli kuljettaja ei osaa tai halua käyttää ajoneuvon polttoainetehokkuutta parantavia ominaisuuksia, saati tekemään sitä mitä autokoulussa on opetettu jo vuosikymmenet — ennakoimaan, ei tuloksia saavuteta. 

Jos logistiikkayritys haluaa kuljettajiensa ajavan taloudellisemmin, se ei onnistu taikatempuilla — tarvitaan tiedolla johtamista ja muutosjohtamista.

Tiedolla johtaminen siten, että ajotapa kvantifioidaan: mitkä asiat vaikuttavat kuljettajan ajotapaan, miten sitä mitataan, ja mitä tavoitteita asetetaan. Pelkkä polttoaineenkulutuksen vertailu ei riitä, koska kalusto ja reitit ovat harvoin identtisiä.

Muutosjohtamista tarvitaan, koska taloudellisen ajotavan toteuttaminen edellyttää mahdollisesti satojen kuljettajien toimintatavan muutosta. Se ei tapahdu itsestään, vaan vaatii sitoutumista ja johdonmukaista työtä. Jotta kuljettajat omaksuvat uusia toimintatapoja, heidän täytyy ymmärtää muutoksen hyödyt ja syyt, sekä tuntea saavansa tukea.

Taloudellinen ajo ei ole pikavoitto, vaan pitkän aikavälin strategia. Hyödyt ovat selvät: alhaisemmat kustannukset, pienempi hiilijalanjälki ja parempi kaluston kunto. Säästöt ovat kuitenkin kiistattomat, esimerkiksi Remeo Oy (2) on vähentänyt kalustonsa polttoaineenkulutusta merkittävästi käyttämällä olemassa olevaa telematiikkadataa ja päivittäisjohtamista. Tätä tulosta ei saavutettu helposti, vaan se vaati töitä koko organisaatiolta. Mutta keksitkö heti muita kehityskohteita, joista saat vastaavat säästöt samassa ajanjaksossa? Mikäli haluat kuulla, miten voin auttaa teitä saavuttamaan vastaavat tulokset, ota yhteyttä!

Viitteet

  1. [https://logistiikka.info/2024/09/05/kuljetusyrittan-kulurakenne/ / SKAL Ry]
  2. [https://remeo.fi/saastamme-taloudellisella-ajotavalla-noin-200-omakotitalon-hiilidioksidipaastojen-verran-polttoainetta/]

Related Topics

kustannussaastotajotapatehokkuusymparisto